Wybrano projektanta linii kolejowej do Modlina
Zamawiający zakłada, że prace projektowe i budowlane potrwają około pięciu lat.
Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik podkreślił, że planując dalszy rozwój portu Modlin uważa, że to połączenie kolejowe jest niezbędne. "Zabezpieczymy też rezerwę terenu na wyjście dalej tej linii kolejowej w kierunku Płocka" - dodał.
Zaznaczył, że połączenie kolejowe lotniska Okęcie z lotniskiem w Modlinie, spowoduje, że to ostatnie lotnisko będzie mogło w ciągu kilku kolejnych lat rozwinąć swoją działalność, poprzez budowę drugiego pasa, budowę nowego terminala, co zresztą jest zawarte w planie rozwoju tego lotniska.
20 lipca 2016 r. samorząd województwa mazowieckiego zawarł porozumienie z PKP PLK w sprawie budowy odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do Lotniska w Modlinie wraz z budową stacji. Realizacja inwestycji jest po stronie kolejarzy, natomiast samorząd województwa zadeklarował chęć współpracy i pokrycie kosztów m.in. etapu przedprojektowego inwestycji – opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji i wykupu gruntów. Zobowiązał się również do sfinansowania etapu realizacyjnego w przypadku braku środków z UE.
W budżecie województwa mazowieckiego zostały zarezerwowane środki na realizację tego przedsięwzięcia. Na 2024 rok zapisano na ten cel 11,3 mln zł, a na 2025 rok – 10,8 mln zł (w tym 9 mln zł na dokumentację projektowo-kosztorysową i 9 mln zł na wykup gruntów).
W poniedziałek, 6 listopada kolejarze wybrali najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym na opracowanie dokumentacji projektowej, którą złożyło konsorcjum Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i YLE Inżynierowie. Wartość oferty to 4,87 mln zł.
Projekt będzie obejmował budowę nowej, dwutorowej linii kolejowej od stacji Modlin do Lotniska w Modlinie. Jej długość to ok. 5,8 km. Planowana jest także budowa stacji kolejowej w okolicach istniejącego ronda. Wariant zakłada wykonanie dwóch torów z peronem o długość 200 m. Konieczna będzie również rozbudowa istniejącej stacji kolejowej Modlin o kolejny tor i peron o długości 200 m. W ramach prac przewidziano też budowę wiaduktu drogowego w ciągu drogi krajowej nr 62 nad nową linią kolejową, budowę wiaduktu drogowego w ciągu drogi powiatowej nr 2413W i wiaduktu drogowego w ciągu drogi do obsługi lotniska. (PAP)
autorka: Marta Stańczyk
mas/ maak/