W grudniu zamknięcie ul. Dworcowej w Pszczynie
Chodzi o część zamówionej w październiku ub. roku przez PKP PLK inwestycji obejmującej przebudowę fragmentu magistrali kolejowej E65 Tychy – Most Wisła (Goczałkowice). Jest to jedno z kilku zamówień w ramach przebudowy magistrali E65 od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach.
Jak wynika z informacji PKP PLK, na linii kolejowej Tychy – Goczałkowice w grudniu rozpoczną się prace przygotowawcze dla budowy wiaduktu kolejowego przy ul. Dworcowej w Pszczynie. Zakończenie budowy nowego wiaduktu na drodze prowadzącej m.in. do efektownego pszczyńskiego dworca i pobliskiego węzła przesiadkowego planowane jest na koniec 2026 r.
"Roboty będą wykonywane przy wstrzymanym ruchu drogowym i pieszym. Z myślą o mieszkańcach, podczas zamknięcia ul. Dworcowej planuje się wybudowanie tymczasowego przejścia dla pieszych w obrębie stacji, co umożliwi sprawną komunikację pieszą na drugą stronę torów" - zasygnalizowały PLK.
Z kolei ruch drogowy zostanie skierowany na przebudowany przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Bieruńskiej, który ma zostać udostępniony dla ruchu z początkiem grudnia br. Kierowcy i piesi będą mogli też korzystać z przejazdu kolejowo-drogowego na ul. Katowickiej oraz przejazdu pod torami w ciągu ul. Bielskiej.
Nowe bezkolizyjne skrzyżowanie ul. Dworcowej z linią kolejową ma usprawnić komunikację w tej części Pszczyny i skrócić przejazd na drugą stronę torów – bez konieczności czekania na często zamkniętym przejeździe kolejowo–drogowym. Efektem ma być też poprawa bezpieczeństwa przy tej zatłoczonej linii kolejowej.
Prace na całym odcinku Tychy - Most Wisła ma wykonać do końca 2027 r. za ponad 960 mln zł netto Budimex. Zakres inwestycji obejmuje zaprojektowane wcześniej roboty budowlane torowe i peronowe oraz wykonanie projektu i zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz kolejowych sieci telekomunikacyjnych.
Planowana jest wymiana ok. 56 km sieci trakcyjnej i 48 km torów oraz przebudowa 17 obiektów inżynieryjnych i 7 przejazdów kolejowo-drogowych. Zmodernizowane zostaną perony na stacjach i przystankach: Tychy Żwaków, Kobiór, Piasek, Pszczyna i Goczałkowice, wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób z ograniczeniami.
Efektem modernizacji linii na odcinku Tychy – Most Wisła ma być zwiększona przepustowość, a także sprawniejszy przejazd pociągów na trasie z Tychów przez Pszczynę do Goczałkowic-Zdroju. Prędkość pociągów towarowych ma zostać podniesiona do 120 km/h, a pasażerskich do 160 km/h.
Przedsięwzięcie PKP PLK pod nazwą: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice" przygotowano pierwotnie pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility) na lata 2014-20.
Finansowanie z CEF w perspektywie 2014-20 wystarczyło na rozpoczęcie części prac w terenie (przebudowywany odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków.
W styczniu 2022 r. PLK ogłosiły przetargi na prace na odcinkach: Tychy – Most Wisła, Zabrzeg – Zebrzydowice oraz Będzin – Katowice Szopienice Południowe. Umowy na odcinki Tychy – Most Wisła oraz Będzin - Katowice Szopienice Południowe PLK podpisały w październiku ub. roku. Największy kontrakt dot. linii przez Katowice i kolejny, na odcinek Zabrzeg - Zabrzydowice, podpisano w kwietniu br.(PAP)
mtb/ drag/